18 Ocak 2011 Salı

Çağdaş İş Planı - Seth Godin (Çeviri)

İş planlarının bu şekilde olma sebebi bana çok açık gelmiyor. Ancak genellikle kafa karıştırmak için kötü kullanılıyor, sıkıcılar ve bir beklentilere uygunluk yeteneği gösteriyorlar. Eğer bir işle ve nereye gideceği ile ilgili gerçekleri istiyorsam, başka bir şeye bakmayı tercih ederim.

Çağdaş iş planını 5 bölüme ayırırdım:

  • Gerçek
  • İddialar
  • Alternatifler
  • İnsanlar
  • Para

Gerçek bölümü dünyayı olduğu gibi açıklar. İsteyene dipnot, gireceğiniz pazarı anlatın, halihazırda varolan ihtiyaçları, alanınızdaki rakipleri, teknoloji standartlarını, geçmişte başkalarının nasıl başardıklarını ve başarısız olduklarını anlatın. Daha spesifik daha iyi. Daha oturaklı bilgi daha iyi. Daha içli hikayeler, daha iyi. Bu bölümün amacı dünyayı nasıl gördüğünüz konusunda net olmak ve birlikte varsayımlar üzerinde anlaşmamız. Bu bölüm yanlı değil, taraf tutmuyor, sadece herşeyi olduğu gibi gösteriyor.

Gerçek anlatmak için ihtiyaç duyduğunuz kadar uzun sürebilir. Tablolar, pazar payı analizi ve dünyanın nasıl çalıştığı hakkında bilmem gereken herşeyi içerebilir.

İddialar kısmı herşeyi nasıl değiştireceğinizi anlatma fırsatınız. X yapacağız, böylece Y olacak. Şu kadar zaman ve şu kadar parayla Z'yi inşaa edeceğiz. Pazara Q'yu sunacağız ve market bize şu hareketle cevap verecek.

Bu çağdaş iş planının kalbidir. Bir projeyi başlatmanın tek sebebi birşeyleri değiştirmektir, ve ben sizin ne yapmak istediğinizi ve hangi etkiyi yaratacağınızı bilmek istiyorum.

Tabi ki, bu bölüm yanlış olacak. Sonuç vermeyen iddialarınız olacak. Bütçeyi, son teslim tarihini ve satışları yanlış tahmin edeceksiniz. Bu sebeple alternatifler bölümü yanlış hesaplarda ne yapacağınızı anlatacak. Ürününüz veya takımınız ne kadar esnekliğe sahip? Eğer iddialarınız sonuç vermezse, herşey bitecek mi?

İnsanlar bölümü haklı bir şekilde anahtar elementi vurgular... Takımınızda kim var, takımınıza kim katılacak. "Kim" onların özgeçmişleri anlamına gelmiyor, Kim onların tavırları, yetenekleri ve işi dünyaya iletmedeki geçmiş performansları anlamına geliyor.

Ve son bölüm tamamen para hakkında. Ne kadar ihtiyacınız var, nasıl harcayacaksınız, nakit akışı neye benziyor, kar zarar cetvelleri, bilançolar, marjlar ve çıkış stratejileri.

Yerel yatırımcınız[VC] bu formatı sevmeyebilir. Ancak bahse girerim, takımınızın zor konular üzerine daha net düşünmesine yardımcı olacak.

Seth Godin

(Kaynak: http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2010/05/the-modern-business-plan.html)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder